1396/2/18

عاملي: ظرفيت بخش مجازي در حوزه اشتغال بسيار گسترده شده است

  
  

جلسه 120 ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور به رياست سعيد رضا عاملي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه گزارش سفر دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هيئت همراه به استان بوشهر توسط اميدوار مسئول دفتر امور شوراها و کميسيون‌هاي تخصصي ستاد علم شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شد.

عاملي: شاهد پراکندگي مراکز آموزشي در استان‌ها هستيم

عاملي هم در مورد اين سفر طي سخناني گفت: در مورد برش‌هاي استاني نقشه جامع علمي کشور که به منظور تقويت رشد يکپارچه و نظامند اقتصاد دانش بنيان استان‌هاي کشور تدوين مي‌شود، لازم است بگويم در استان‌هاي مختلف کشور شاهد پراکندگي ظرفيت هاي آموزشي، پژوهشي و زير ساخت هاي صنعتي هستيم.

وي افزود: شعب دانشگاه‌هاي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه‌ آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور، فني حرفه اي و علمي - کاربردي و... در مناطق مختلف کشور به صورت پراکنده عمل مي‌کنند که بايد اين قابليت‌ها و ظرفيت‌ها به صورت يکپارچه مديريت و با يکديگر هماهنگ باشند. چه بسا تصميم سازي هايي درآينده بتواند يک هم افزايي ملي در حوزه ظرفيت هاي دولتي و غير دولتي آموزش عالي فراهم کند.

تدوين اسناد استاني اقتصاد دانش بنيان توسط فعالان استاني

 عاملي گفت: اسناد استاني اقتصاد دانش بنيان به دليل تدوين آن توسط ذي‌نفعان و فعالان آن استان، در حوزه اجراء با کمترين مشکل اجرايي روبرو خواهد شد.

وي افزود: در مورد سند نقشه مهندسي فرهنگي و با توجه به گستردگي حوزه فرهنگ هم مي‌توانيم از تجربه تدوين سندهاي استاني استفاده کنيم و به سمت سند برنامه جامع فرهنگي استان حرکت کنيم.

* ادامه تصويب سند سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان

پس از سخنان عاملي، موضوع ادامه بررسي سند سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان در دستور کار جلسه قرار گرفت و بخش‌هايي از اين سند که با توجه به نظرات ارائه شده وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جلسه گذشته مجددا ويرايش شده بود؛ به تصويب رسيد.

* ماموريت به وزارت کار براي به روزرساني فهرست مشاغل کشور

در ادامه جلسه مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي فهرست مشاغل کشور و تخصص‌هاي لازم براي تصدي اين مشاغل را به روزرساني کند.

همچنين مقرر شد وزارت امور اقتصادي و دارايي با همکاري ساير نهادها، نسبت به مقررات زدايي و کاهش تشريفات صدور مجوزهاي اشتغال اقدام کند.

* حجت الاسلام رستمي: در حوزه‌هايي که صدور مجوز اشتغال به ذي‌نغعان محول شده، با انحصار مواجهيم

 در اين بخش از جلسه حجت الاسلام والمسلمين رستمي رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري «مدظله العالي» در دانشگاه‌ها طي سخناني گفت: در حوزه‌هايي که صدور مجوز اشتغال به ذي‌نغعان آن حوزه محول شده است، با انحصار مواجه هستيم.

وي افزود: اين کانون‌هاي صنفي چون منتخب شاغلان آن حوزه هستند، سعي دارند با کاستن از شاغلان در آن حوزه، بازار کار شاغلان را تضمين کنند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره به تعريف دانشگاه در مقدمه سند سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان  ادامه داد: تعريف دانشگاه که در مقدمه اين سند آمده است با توجه به انتظارات نظام از دانشگاه کامل و جامع نيست.

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رستمي، سعيدرضا عاملي گفت: موضوع مطالعات بين رشته‌اي به‌‌ويژه در علوم انساني مي‌تواند زمينه‌هاي نويني در اشتغال فراهم کند.

جاسبي: نگاه تجاري در برخي حوزه‌ها بر نگاه علمي غالب شده است

جاسبي هم با اشاره به موضوع انحصارات ايجاد شده در برخي مشاغل گفت: متاسفانه نگاه تجاري در برخي حوزه‌ها بر نگاه علمي غالب شده است.

وي افزود: اين نگاه موجب افزايش فعاليت‌هاي تجاري و درآمدزا شده که به تبع اين نگاه کيفيت کار کاهش يافته است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بايد در اين زمينه مقررات لازم به منظور کاستن از فعاليت‌هاي تجاري و افزايش کيفيت کار وضع شود.

فتوحي: صلاحيت صدور مدرک رسمي آموزش عالي به دانشگاه‌ها، محدود شود

 فتوحي رئيس دانشگاه صنعتي شريف هم در اين جلسه طي سخناني گفت: در مورد لزوم آموزش‌هاي غير رسمي ترديدي نيست اما نبايد اين موضوع به مدرک گرايي دامن بزند.

وي افزود: بايد صلاحيت صدور مدرک رسمي آموزش عالي به دانشگاه‌ها محدود شود.

 سليمي: توجه دانشگاه علامه طباطبايي به آموزش‌هاي مهارتي

حسين سليمي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي هم در اين جلسه طي سخناني گفت: از حدود 2 سال پيش آموزش‌هاي مهارتي و اشتغال‌زا در دانشگاه علامه طباطبايي مورد توجه قرار گرفته است.

وي افزود: در اين دوره‌ها افراد ضمن تحصيل در يک رشته تحصيلي در حوزه همان رشته يک مهارت شغلي را نيز ياد مي‌گيرند و آماده ورود به بازار کار مي‌شوند.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: حلقه مفقوده در اين زمينه موضوع "کاريابي" است و بايد در يک زمان کوتاه بين دانشگاه‌ها و بازار کار تبادل اطلاعات صورت گيرد.

 سليمي با اشاره به تفاوت‌هاي موجود در نظام‌هاي صنفي گفت: به عنوان مثال در مورد شغل مشاوره روان‌شناسي هر فردي نمي‌تواند وارد اين شغل شود و بايد صلاحيت‌هاي او در بخش‌هاي مختلف تائيد شود.

وزير علوم: صنعت توانايي جذب فارغ‌التحصيلان را با توجه مشکلات اقتصادي ندارد

غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم در اين جلسه طي سخناني گفت: در زمينه دوره‌هاي مهارت آموزي به دانش‌آموختگان بايد يک استاندارد جامع تدوين شود.

وي افزود: در زمينه مهاجرت و صدور نيروي کار هم بايد يک معيار دقيق و شفاف تدوين شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اين موضوع از آن جهت اهميت دارد که مهاجرت به منظور اشتغال، چهره تازه‌اي به بازار اشتغال بين المللي داده است.

غلامي با اشاره به وضعيت اقتصادي کشور نيز گفت: با توجه مشکلات اقتصادي کشور بخش صنعت توانايي جذب فارغ‌التحصيلان جوياي کار را ندارد.

* ساماندهي بازار پولي و مالي کشور به منظور حمايت از اشتغال

توجه به سياست‌هاي کلي اشتغال ابلاغي مقام معظم رهبري «مدظله العالي» به عنوان سند اصلي اين حوزه، اهتمام به بهبود فضاي کسب و کار و رونق توليد، تقويت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي به منظور تقويت نيروي کار متخصص، تقويت نقش آموزش و پرورش در ايجاد اشتغال، ضرورت آموزش مهارت‌هاي عمومي اشتغال مانند تعهد به کار، اجتناب از نگاه بخشي و لزوم نگاه جامع و يکپارچه به حوزه اشتغال، تقاضا محور شدن آموزش‌هاي دانشگاهي، ارتباط ميان گسترش تشکيلات اداري دولت و بازار اشتغال، اولويت دادن به انتقال فناوري در تمام قراردادهاي خارجي و ساماندهي و تنظيم بازار پولي و مالي کشور به منظور حمايت از اشتغال 

* صيانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌هاي شغلي موجود

بخش ديگري از نظرات و پيشنهادهاي حضار جلسه 120 ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور هم صيانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌هاي شغلي موجود، ساماندهي نظام نظارت بر مشاغل و يکپارچه‌سازي نظارت‌ نهادهاي مختلف، توجه به استانداردها و معيارهاي کيفي، نياز مبرم صنايع به تکنيسين ماهر و در نظر گرفتن تحولات سريع حوزه‌هاي علم و فناوري و تاثير اين تحولات بر بازار کار بود.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي: تربيت متخصص در علوم پايه بايد با علوم کاربردي تفاوت داشته باشد

طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، هم در اين جلسه طي سخناني گفت: آموزش‌هاي دانشگاهي بايد براي تربيت متخصص و داراي توانايي اشتغال صورت گيرد.

وي افزود: با توجه به الگوي آموزش پزشکي بازار اشتغال براي فارغ‌التحصيلان اين رشته مناسب است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در اين بخش آموزش‌ها براي تربيت متخصص انجام مي‌شود و اگر فردي بخواهد استاد علوم پزشکي شود بايد مسير ديگري را طي کند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: بايد تربيت متخصص در علوم پايه با تربيت متخصص در علوم کاربردي تفاوت داشته باشد.

وي افزود: در اثر بي توجهي به اين موضوع مهم است که برخي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مهندسي در مورد بديهي‌ترين مسائل آن حوزه فاقد توانايي شغلي هستند.

* نماينده وزارت کار: سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان با ساير نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد ارتباط کامل دارد

سپهري رئيس موسسه کار و تامين اجتماعي وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي هم در اين جلسه طي سخناني گفت: سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان با ساير نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد ارتباط کامل دارد.

وي افزود: تحولات چشمگير علم و فناوري و شکل‌گيري حوزه‌هاي جديد شغلي موجب تحولات عمده‌اي در استانداردها و نظام‌هاي شغلي شده است.

نماينده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي ادامه داد: گسترش استارت‌آپ‌ها و فضاي مجازي موجب تعريف جديد از بازار کار و اشتغال شده است.

سپهري گفت: همه سامانه‌هاي مربوط به اشتغال بايد ضمن هماهنگ کردن و يکسان‌سازي تعاريف، معيارها و استانداردها با يکديگر ارتباط مستمر و جامع داشته باشند.

وي افزد: سند اشتغال شايسته که اخيرا در دولت تصويب و ابلاغ شده با توجه به اين الزامات تدوين و تصويب شده است.

* عاملي: مديريت يکپارچه در حوزه اشتغال لازم است

عاملي هم پس از سخنان نماينده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: با توجه به کثرت داده‌ها و گسترش شبکه‌ها، مديريت يکپارچه در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و از جمله حوزه اشتغال لازم است.

وي افزود: به همين دليل پيشنهاد مي‌کنم واژه يکپارچه در عنوان اين سند گنجانده شود.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: با توجه به خصوصيات فناوري‌هاي نو مانند غير مرکزي بودن، رقومي بودن ظرفيت بخش مجازي در حوزه اشتغال بسيار گسترده شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با توجه به رشد چشمگير فناوري‌هاي نوين، با موضوع ميرايي و از بين رفتن برخي مشاغل مواجه هستيم.

وي افزود: لازم است هم با نگاه به چالش هاي شغلي و هم با نگاه به ظرفيت هاي جديد برخواسته از فنآوري هاي نوين، به زمينه هاي جديد شغلي توجه شود.

ادامه بررسي سند سياست‌هاي اشتغال دانش‌آموختگان به جلسه آينده ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور موکول شد.

انتهاي پيام/

آخرین اخبار

ربات‌ها در «شهر مجازي» آموزش مي‌بينندomgمدير پروژه آمازون گفته اين شرکت قصد دارد يک نقشه سه بعدي از مناطق حومه آمريکا، محله‌ها و تمام جزئيات تهيه کند تا ربات‌ها در يک محيط شبيه‌سازي شده آموزش ببينند.
اجراي آموزش «سواد فضاي مجازي» در 16 مدرسه همدانomgفرمانده سپاه ناحيه شهرستان همدان گفت: در 16 مدرسه منتخب همدان تا بيستم مهرماه اولين دوره آموزش سواد فضاي مجازي مدارس اجرا خواهد شد.
خدمات آموزش مجازي رايگان براي فعالان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي در اجلاس ملي اصحاب انديشهomg"اجلاس ملي اصحاب انديشه" به تجميع فعالان جبهه فرهنگي-اجتماعي انقلاب اسلامي پرداخته و از مجموعه‎هاي تبليغي تا گروه‎هاي اقتصاد مقاومتي را گردهم آورده است.
سامانه آموزش مجازي خبرگزاري فارس رونمايي شدomgسامانه آموزش مجازي خبرگزاري فارس با حضور محمد سلطاني‌فر رئيس موسسه آموزش عالي علمي کاربردي فرهنگ و هنر، مسئولين و استادان دانشکده فارس رونمايي شد.
عاملي: ظرفيت بخش مجازي در حوزه اشتغال بسيار گسترده شده استomgدبير شورايعالي انقلاب فرهنگي گفت: ظرفيت بخش مجازي در حوزه اشتغال بسيار گسترده شده است.
گپ خودماني با «پدر کنکور» راهکارهايي براي حفظ آرامش در روز کنکور از زبان توکليomgحسين توکلي که به «پدر کنکور» شهره است، توصيه‌هايي از نحوه پاسخگويي به سوالات تا چگونگي حفظ آرامش در کنکور را مطرح کرد.
درباره ما

در واقع سامانه يادگيري الکترونيکي، يادگيري و آموزش را به طور خودکار و به طور مستمر پيگيري مي‌کند و تعامل و ارتباط بين مدرس  و 

دوره های جدید

ثبت نام